Sopeutumisvalmennus

Finnilco ja Ipaa-yhdistys järjestävät sopeutumisvalmennuskursseja leikatuille henkilöille sekä heidän läheisilleen. Kurssille hakeminen tai pääseminen ei edellytä yhdistyksen jäsenyyttä. Kurssit järjestetään eri puolilla Suomea olevissa kuntoutuskeskuksissa, joiden tilat ja ympäristö sopivat sopeutumisvalmennuskursseille. Tällä hetkellä järjestettävien kurssien pituus on 3 – 5 päivää. Kursseihin sisältyy osallistujalle täysihoito kahden hengen huoneessa. Kurssien kustannuksista vastaa RAY, joten kurssit ovat osallistujille täysin maksuttomia. Lisäksi Kela voi maksaa kurssille osallistujalle kuntoutusrahaa ja matkakorvausta.

Sopeutumisvalmennuskursseja vetävät koulutetut kurssinjohtajat ja kurssiavustajat, jotka ovat itsekin käyneet läpi avanne- tai IPAA-leikkauksen. Kursseilla asiantuntijoina toimivat lisäksi esimerkiksi avannehoitaja, lääkäri, psykologi, ravitsemusterapeutti ja fysioterapeutti. Luennoitsijoiden määrä vaihtelee kurssien pituudesta ja kurssiohjelmasta riippuen. Kurssien teemoja käsitellään pääsääntöisesti ryhmässä tai pienryhmissä. Joillakin kursseilla on mahdollisuus saada myös yksittäinen henkilökohtainen ohjausaika. Luentojen ja keskustelujen lisäksi sopeutumisvalmennuskurssit sisältävät kohderyhmälle soveltuvaa, ohjattua liikunta sekä virkistystä esimerkiksi yhteisen illanvieton ja/tai kulttuurin merkeissä.

Vuonna 2020 järjestettävät kurssit

14.2.–16.2.2020 IPAA-leikattujen yksilökurssi

Ipaa-leikattujen yksilökurssi on tarkoitettu J-säiliöleikatuille (J-pussi). Kurssilla selvitellään arkipäivän elämää J-pussin kanssa, mahdollisia ongelmatilanteita sekä seksuaalisuuteen/psyykkiseen hyvinvointiin, ruokavalioon, ihonhoitoon ym. liittyviä asioita. Kurssilla on mahdollisuus avannehoitajan yksilövastaanottoon.

Paikka: Hotelli Lasaretti, Oulu
Hakuaika: ti 14.1.2020 mennessä
Hae kurssille sähköisesti: IPAA-leikattujen yksilökurssin hakulomake

26.3.–29.3.2020 Individkurs för svenskspråkiga

Plats: Original Sokos Hotel Vaakuna, Björneborg
Ansökningstid: senast 25.2.2020

Den svenskspråkiga individkursen riktar sig till stomi- och reservoaropererade som har svenska som modersmål. På kursen klurar vi ut det dagliga livet med stomi och J-påse, går igenom eventuella problem som kan uppstå, samt saker gällande bl.a. sexualitet, psykiskt välmående, kost och näring och den sociala tryggheten. Alla kursledare talar svenska. Under kursens gång finns det möjlighet att träffa en svenskspråkig stomisköterska.

Ansökan till Finnilcos anpassningsträningskurser sker på Finnilcos egen ansökningsblankett. Bifoga alltid en högst ett år gammal remiss eller rekommendation från sjukvårdspersonalen (stomisköterska, sjuksköterska, hälsovårdare eller läkare). Ansökningsblanketten hittar du här eller i medlemstidningen.

Ansökningsblankett-2019 (Word)
Ansökningsblankett-2019 (pdf)
Ansök till kursen elektroniskt:  Elektronisk ansökningsblankett

8.5.–10.5.2020 Elämässä eteenpäin -yksilökurssi

Elämässä eteenpäin –yksilökurssi tarjoaa psyykkistä ja fyysistä kuntoutusta avanne- ja vastaavasti leikatuille sekä anaali- ja inkontinenssipotilaille. Kurssilla käsitellään mielen hyvinvointia ja kriisistä selviämistä. Kurssilla on luentoja mm. psyykkisestä hyvinvoinnista, ravitsemuksesta ja sosiaaliturvasta. Kurssilla on mahdollisuus psykologin yksityisvastaanottoon.

Paikka: Hotel Rantapuisto, Helsinki
Hakuaika: ke 8.4.2020 mennessä
Hae kurssille sähköisesti: Elämässä eteenpäin -yksilökurssin hakulomake

Hakeminen

Tarkemmat ohjeet löytyvät Finnilcon sivuilta.