Sopeutumisvalmennus

Finnilco ja Ipaa-yhdistys järjestävät sopeutumisvalmennuskursseja leikatuille henkilöille sekä heidän läheisilleen. Kurssille hakeminen tai pääseminen ei edellytä yhdistyksen jäsenyyttä. Kurssit järjestetään eri puolilla Suomea olevissa kuntoutuskeskuksissa, joiden tilat ja ympäristö sopivat sopeutumisvalmennuskursseille. Tällä hetkellä järjestettävien kurssien pituus on 3 – 5 päivää. Kursseihin sisältyy osallistujalle täysihoito kahden hengen huoneessa. Kurssien kustannuksista vastaa RAY, joten kurssit ovat osallistujille täysin maksuttomia. Lisäksi Kela voi maksaa kurssille osallistujalle kuntoutusrahaa ja matkakorvausta.

Sopeutumisvalmennuskursseja vetävät koulutetut kurssinjohtajat ja kurssiavustajat, jotka ovat itsekin käyneet läpi avanne- tai IPAA-leikkauksen. Kursseilla asiantuntijoina toimivat lisäksi esimerkiksi avannehoitaja, lääkäri, psykologi, ravitsemusterapeutti ja fysioterapeutti. Luennoitsijoiden määrä vaihtelee kurssien pituudesta ja kurssiohjelmasta riippuen. Kurssien teemoja käsitellään pääsääntöisesti ryhmässä tai pienryhmissä. Joillakin kursseilla on mahdollisuus saada myös yksittäinen henkilökohtainen ohjausaika. Luentojen ja keskustelujen lisäksi sopeutumisvalmennuskurssit sisältävät kohderyhmälle soveltuvaa, ohjattua liikunta sekä virkistystä esimerkiksi yhteisen illanvieton ja/tai kulttuurin merkeissä.

Vuonna 2020 järjestettävät kurssit

Muutokset aikatauluihin mahdollisia. Ajan tasalla olevat kurssit löydät myös Finnilcon sivuilta.

11.9.-13.9.2020 Liikunnasta hyvinvointia -yksilökurssi

Liikunta on tärkeä osa terveyden ylläpitämistä. Miten liikunta voi tukea sinun hyvinvointiasi? Kurssilla on mahdollisuus henkilökohtaiseen tapaamiseen avannehoitajan kanssa. Kurssi on suunnattu avanne- ja vastaavasti leikatuille ja anaali-inkontinenssipotilaille.

Paikka: Kuortaneen urheiluopisto, Kuortane
Hakuaika: ma 10.8. mennessä
Hae kurssille sähköisesti: Liikunnasta hyvinvointia -yksilökurssin hakulomake

8.10.-11.10.2020 Avanneleikattu ja läheinen -kurssi

Kurssilta saa vertaistukea ja monipuolista asiantuntijatietoa tukemaan niin avanneleikatun kuin hänen läheisensäkin arkea. Ryhmämuotoisen kuntoutuksen ohella kurssilla on mahdollisuus henkilökohtaiseen tapaamiseen avannehoitajan kanssa.

Paikka: Kylpylähotelli Peurunka, Laukaa
Hakuaika: pe 4.9. mennessä
Sähköinen hakulomake tulossa myöhemmin.

22.-25.10.2020 Individkurs för svenskspråkiga

Plats: Original Sokos Hotel Vaakuna, Björneborg
Ansökningstid: –

Den svenskspråkiga individkursen riktar sig till stomi- och reservoaropererade som har svenska som modersmål. På kursen klurar vi ut det dagliga livet med stomi och J-påse, går igenom eventuella problem som kan uppstå, samt saker gällande bl.a. sexualitet, psykiskt välmående, kost och näring och den sociala tryggheten. Alla kursledare talar svenska. Under kursens gång finns det möjlighet att träffa en svenskspråkig stomisköterska.

Ansökan till Finnilcos anpassningsträningskurser sker på Finnilcos egen ansökningsblankett. Bifoga alltid en högst ett år gammal remiss eller rekommendation från sjukvårdspersonalen (stomisköterska, sjuksköterska, hälsovårdare eller läkare). Ansökningsblanketten hittar du här eller i medlemstidningen.

Ansökningsblankett (Word)
Ansökningsblankett (pdf)
Ansök till kursen elektroniskt:  Elektronisk ansökningsblankett

Huom. Kurssi on siirretty keväältä syksylle koronatilanteen vuoksi.

4.11.-7.11. Yksilökurssi IBD:n vuoksi avanneleikatuille

Kurssin järjestää Crohn ja Colitis ry yhteistyössä Finnilcon kanssa. Huom! Kurssihausta ja -valinnasta vastaa Crohn ja Colitis ry, joten katso tarkemmat hakuohjeet täältä.

Paikka: Kuntoutumiskeskus Apila, Kangasala
Hakuaika: ko 23.9. mennessä

Huom. Kurssi on siirretty keväältä syksylle koronatilanteen vuoksi.

5.11.-8.11.2020 Virtsa-avanneleikattu ja läheinen -kurssi

Virtsa-avanneleikattujen oma kurssi, jonne voit osallistua läheisesi kanssa. Mukana on vertaisten lisäksi avannehoitaja, urologi ja monta muuta ammattilaista. Ryhmämuotoisen kuntoutuksen ohella kurssilla on mahdollisuus henkilökohtaiseen tapaamiseen avannehoitajan kanssa.

Paikka: Kylpylähotelli Rauhanlahti, Kuopio
Hakuaika: pe 2.10. mennessä
Sähköinen hakulomake tulossa myöhemmin.

27.-29.11.2020 Elämässä eteenpäin -yksilökurssi

Elämässä eteenpäin –yksilökurssi tarjoaa psyykkistä ja fyysistä kuntoutusta avanne- ja vastaavasti leikatuille sekä anaali- ja inkontinenssipotilaille. Kurssilla käsitellään mielen hyvinvointia (rentoutushetki) ja kriisistä selviämistä. Kurssilla on luentoja mm. psyykkisestä hyvinvoinnista ja sosiaaliturvasta sekä kurssilla järjestetään kevyt liikuntatuokio. Kurssilla on mahdollisuus psykoterapeutin yksilökeskusteluun.

Paikka: Hotel Rantapuisto, Helsinki
Hakuaika: Ilmoitetaan myöhemmin
Hae kurssille sähköisesti: Elämässä eteenpäin -yksilökurssin hakulomake

Huom. Kurssi on siirretty keväältä loppuvuodelle koronatilanteen vuoksi.

Hakeminen

Tarkemmat ohjeet löytyvät Finnilcon sivuilta.