Sopeutumisvalmennus

Finnilco ja Ipaa-yhdistys järjestävät sopeutumisvalmennuskursseja leikatuille henkilöille sekä heidän läheisilleen. Kurssille hakeminen tai pääseminen ei edellytä yhdistyksen jäsenyyttä. Kurssit järjestetään eri puolilla Suomea olevissa kuntoutuskeskuksissa, joiden tilat ja ympäristö sopivat sopeutumisvalmennuskursseille. Tällä hetkellä järjestettävien kurssien pituus on 3 – 5 päivää. Kursseihin sisältyy osallistujalle täysihoito kahden hengen huoneessa. Kurssien kustannuksista vastaa RAY, joten kurssit ovat osallistujille täysin maksuttomia. Lisäksi Kela voi maksaa kurssille osallistujalle kuntoutusrahaa ja matkakorvausta.

Sopeutumisvalmennuskursseja vetävät koulutetut kurssinjohtajat ja kurssiavustajat, jotka ovat itsekin käyneet läpi avanne- tai IPAA-leikkauksen. Kursseilla asiantuntijoina toimivat lisäksi esimerkiksi avannehoitaja, lääkäri, psykologi, ravitsemusterapeutti ja fysioterapeutti. Luennoitsijoiden määrä vaihtelee kurssien pituudesta ja kurssiohjelmasta riippuen. Kurssien teemoja käsitellään pääsääntöisesti ryhmässä tai pienryhmissä. Joillakin kursseilla on mahdollisuus saada myös yksittäinen henkilökohtainen ohjausaika. Luentojen ja keskustelujen lisäksi sopeutumisvalmennuskurssit sisältävät kohderyhmälle soveltuvaa, ohjattua liikunta sekä virkistystä esimerkiksi yhteisen illanvieton ja/tai kulttuurin merkeissä.

Vuonna 2019 järjestettävät kurssit

15.-17.3.2019 Elämässä eteenpäin -yksilökurssi

Kurssi tarjoaa psyykkistä ja fyysistä kuntoutusta. Kurssilla on mm. luentoja psyykkisestä hyvinvoinnista, ravitsemuksesta ja sosiaaliturvasta. Kurssilla on mahdollisuus psykologin yksityisvastaanottoon. Tällä kurssilla ei ole avannehoitajan yksilövastaanottoa. Kurssille valitaan 12 henkilöä.
Paikka: Verve, Lahti
Hakuaika: ke 13.2. mennessä
Hae kurssille sähköisesti: Elämässä eteenpäin -yksilökurssin hakulomake

15.-17.3.2019 Anaali-inkontinenssipotilaiden yksilökurssi

Kurssilla selvitellään arkipäivän elämää, mahdollisia ongelmatilanteita sekä seksuaalisuuteen/psyykkiseen hyvinvointiin, ruokavalioon, ihonhoitoon ym. liittyviä asioita. Kurssilla on mahdollisuus inkohoitajan yksilövastaanottoon. Kurssille valitaan 12 henkilöä.
Paikka: Verve, Lahti
Hakuaika: ke 13.2. mennessä
Hae kurssille sähköisesti: Anaali-inkontinenssipotilaiden yksilökurssin hakulomake

29.-31.3.2019 IPAA-leikattu ja läheinen -kurssi

Kurssille voivat hakeutua IPAA-leikatut (J-pussi) läheisineen. Kurssilla selvitellään arkipäivän elämää J-pussin kanssa, mahdollisia ongelmatilanteita sekä seksuaalisuuteen/psyykkiseen hyvinvointiin, ruokavalioon, ihonhoitoon ym. liittyviä asioita. Kurssilla on mahdollisuus avannehoitajan yksilövastaanottoon. Kurssille valitaan 10 paria (20 henkilöä).
Paikka: Rantahotelli Waltikka, Valkeakoski
Hakuaika: pe 22.2. mennessä
Hae kurssille sähköisesti: IPAA-leikattu ja läheinen -kurssin hakulomake

5.-8.5.2019 Avanneleikattujen yksilökurssi

Kurssille voivat hakeutua suolisto- ja virtsatieavanneleikatut. Kurssilla selvitellään arkipäivän elämää avanteen kanssa, mahdollisia ongelmatilanteita sekä mm. seksuaalisuuteen/psyykkiseen hyvinvointiin, ruokavalioon ja sosiaaliturvaan liittyviä asioita. Kurssilla on mahdollisuus avannehoitajan yksilövastaanottoon. Kurssille valitaan 16 henkilöä.

Paikka: Original Sokos Hotel Kimmel, Joensuu
Hakuaika: ma 1.4. mennessä
Hae kurssille sähköisesti: Avanneleikattujen yksilökurssin hakulomake

26.-29.9.2019 Avanneleikattu ja läheinen -kurssi

Kurssille voivat hakeutua suolisto- ja virtsatieavanneleikatut läheisineen. Kurssilla selvitellään arkipäivän elämää avanteen kanssa, mahdollisia ongelmatilanteita sekä mm. seksuaalisuuteen/psyykkiseen hyvinvointiin, ruokavalioon ja sosiaaliturvaan liittyviä asioita. Kurssilla on mahdollisuus avannehoitajan yksilövastaanottoon. Kurssille valitaan 10 paria (20 henkilöä).

Paikka: Rokua Health & Spa, Rokua
Hakuaika: ma 19.8. mennessä
Hae kurssille sähköisesti: Avanneleikattu ja läheinen -kurssin hakulomake

18.-20.10.2019 Nuorten yksilökurssi

Kurssille voivat hakeutua alle 40-vuotiaat avanne- ja IPAA-leikkauksen läpikäyneet sekä anaali-inkontinenssista kärsivät. Kurssilla on erilaisia luentoja (esim. avannehoitaja, ravitsemusterapeutti, seksuaali/psykoterapeutti) sekä vertaiskeskustelua kurssilaisten kesken. Kurssilla on mahdollisuus avannehoitajan yksilövastaanottoon. Kurssille valitaan 16 henkilöä.

Paikka: Break Sokos Hotel Flamingo, Vantaa
Hakuaika: pe 13.9. mennessä
Hae kurssille sähköisesti: Nuorten yksilökurssin hakulomake

Hakeminen

Tarkemmat ohjeet löytyvät Finnilcon sivuilta.