Sopeutumisvalmennus

Finnilco ja Ipaa-yhdistys järjestävät sopeutumisvalmennuskursseja leikatuille henkilöille sekä heidän läheisilleen. Kurssille hakeminen tai pääseminen ei edellytä yhdistyksen jäsenyyttä. Kurssit järjestetään eri puolilla Suomea olevissa kuntoutuskeskuksissa, joiden tilat ja ympäristö sopivat sopeutumisvalmennuskursseille. Tällä hetkellä järjestettävien kurssien pituus on 3 – 5 päivää. Kursseihin sisältyy osallistujalle täysihoito kahden hengen huoneessa. Kurssien kustannuksista vastaa RAY, joten kurssit ovat osallistujille täysin maksuttomia. Lisäksi Kela voi maksaa kurssille osallistujalle kuntoutusrahaa ja matkakorvausta.

Sopeutumisvalmennuskursseja vetävät koulutetut kurssinjohtajat ja kurssiavustajat, jotka ovat itsekin käyneet läpi avanne- tai IPAA-leikkauksen. Kursseilla asiantuntijoina toimivat lisäksi esimerkiksi avannehoitaja, lääkäri, psykologi, ravitsemusterapeutti ja fysioterapeutti. Luennoitsijoiden määrä vaihtelee kurssien pituudesta ja kurssiohjelmasta riippuen. Kurssien teemoja käsitellään pääsääntöisesti ryhmässä tai pienryhmissä. Joillakin kursseilla on mahdollisuus saada myös yksittäinen henkilökohtainen ohjausaika. Luentojen ja keskustelujen lisäksi sopeutumisvalmennuskurssit sisältävät kohderyhmälle soveltuvaa, ohjattua liikunta sekä virkistystä esimerkiksi yhteisen illanvieton ja/tai kulttuurin merkeissä.

Vuonna 2017 järjestettävät kurssit

16.–19.3.2017 Avanne- ja vastaavasti leikattu ja läheinen -kurssi
Paikka: Imatran kylpylä, Imatra
Hakuaika: ti 7.2.2017 mennessä
Lisätietoja: Teija Kalinainen, p. 040 511 4132, teija.kalinainen@gmail.com

21.–23.4.2017 Elämässä eteenpäin -yksilökurssi
Paikka: Kunnonpaikka, Siilinjärvi
Hakuaika: ti 14.3. mennessä
Lisätietoja: Marita Kumpulainen, p. 050 5719 556, kumpumar@gmail.com

21.–24.5.2017 Avanne- ja vastaavasti leikattujen yksilökurssi
Paikka: Ikaalisten kylpylä, Ikaalinen
Hakuaika: ma 10.4. mennessä
Lisätietoja: Matti Rönkkö, p. 0500 218166, matti.ronkko@maaseudunkotipalvelu.net

21.–24.9.2017 Avanne- ja vastaavasti leikattu ja läheinen -kurssi
Paikka: Lapin Urheiluopisto/Santasport, Rovaniemi
Hakuaika: ma 14.8. mennessä
Lisätietoja: Risto Rahkola, p. 050 634 25, risto.rahkola@kotinet.com

6.-8.10.2017 IPAA-leikattu ja läheinen -kurssi
Paikka: Peurunka, Laukaa
Hakuaika: to 24.8. mennessä
Lisätietoja: Juha Kemppaineni, p. 050 532 5525, juha.kemppainen@iki.fi

Hakeminen

Sopeutumisvalmennuskursseille haetaan Finnilcon kurssihakemuksella. Hakemukseen tulee aina liittää korkeintaan vuoden vanha terveydenhuollon ammattilaisen (avannehoitajan, sairaanhoitajan, terveydenhoitajan tai lääkärin) lähete tai suositus kurssille. HUOM: Lääkärin tekemä todistus tai suositus tarvitaan hakemuksen liitteenä aina silloin, jos hakija haluaa hakea Kelasta matkakorvausta ja/tai kuntoutusrahaa kurssin jälkeen.

Lisätietoja sopeutumisvalmennuskursseista ja niille hakemisesta saa kurssien yhteyshenkilöiltä, Finnilcon kotisivuilta, avannehoitajilta ja Finnilcon toimistolta. Finnilcon toimistolla kurssiasioita hoitaa Annukka Ylisaari, puh: 040 716 9080, sähköposti: annukka.ylisaari(at)finnilco.fi.

Täytetty hakemuslomake liitteineen lähetetään postitse Finnilcon toimistolle osoitteeseen:
Finnilco ry
Malmin kauppatie 26