avanne

Avanne ja avanteeseen liittyvää

Valvojat: teija, Pertti

avanne

ViestiKirjoittaja rosas päivämäärä Ke Joulu 30, 2009 12:33 am

minulle tehdä avanne leikkaus koska olen halvantunut eikä minulla toimi peräpää olenka. aina valuu housuihin koska kaikki on pois pelistä. istun pyörätuolissa ja joudun olemaa kotona koska en uskolla lähteä liikkelle, koska pelkän että tulee housuihin. minua pelottaa vähän miten tämä homma siten hoituu. miten kauan pitää olla sairaalassa ? onko pussin vaihto vaikea ? miten pitkä leikkaus on ? nyt toivotan hyvää vuottaa 2010.. kiitos jo etukäte neuvoista.. sanota että minua jännittä todella tämä homma, :? :roll:
rosas

Re: avanne

ViestiKirjoittaja unelma päivämäärä To Joulu 31, 2009 12:17 pm

Hei rosas!

Minäkin olen ihan "uusi" näissä pussiasioissa, mutta ajattelin kuitenkin jakaa kanssasi omaa tähänastista kokemustani. Minulle tehtiin paksusuoliavanne noin 3 kuukautta sitten hätäleikkauksena, kun suoli puhkesi, ja siitä seurasi vatsakalvontulehdus. Minulla leikkaus kesti reilut pari tuntia. Kaikki meni hyvin, ja kun heräsin, huomasin kohta, että tuo avannepussi oli asennettu.

Melko kauhuissani minäkin olin, että kuinkas vaikeaa tämä nyt tuleekaan olemaan. Sairaalassa ollessani tuli minua tapaamaan avannehoitaja, joka opasti ihan kädestä pitäen, miten avannetta hoidetaan, kuinka se pidetään puhtaana ja kuinka pussi vaihdetaan. Kun sitten tulin kotiin, oli minulla mukana sairaalasta saatuja sidoksia ja ohjeet, sekä lupa soittaa hoitajalle milloin vain, jos tuntuu hankalalta. Myös kotisairaanhoitaja kävi luonani kerran katsomassa, miten pärjäilen.

Ymmärrän hyvin, että sinua pelottaa ja jännittää. Haluan kuitenkin rohkaista sinua olemaan rauhallisin mielin, kyllä kaikki menee hyvin. Opit kyllä elämään tuon pussin kanssa ihan itsekin, mutta muista, että apua saa pyytää, ja todennäköisesti sitä myös saa niin kauan kuin tarvitsee. Ole siis rohkealla mielellä. Oikein hyvää alkavaa vuotta myös sinulle toivottelee

unelma

p.s. Unohdin tuossa mainita, että sairaalassa olin vähän yli viikon.
unelma

ViestiKirjoittaja henu päivämäärä Su Tammi 03, 2010 10:03 am

Hei rosas!
Minulla oli pitkään vaivannut paksusuolen tulehdus johon mahtui sekä hyviä että erittäin huonoja aikoja. Oli paljon sellaisia aikoja että ei voinut käydä missään jos ei ollut
tietoa missä on WC. Siitä huolimatta vahinkoja sattui. V.1996 menin niin huonoon kuntoon että ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin avanne. Vaikka lääkärit oli siitä jo aikaisemmin maininneet niin siitä huolimatta se oli vieras asia ja tuleva leikkaus jännitti.

Leikkaus kesti n.4t ja se on jäänyt mieleen kun heräämössä ensikerran silmäni aukaisin niin kokeilin kummalla puolen avanne oli, se oli oikealla puolella joten siitä tiesin sen
ohutsuoliavanteeksi ja pysyvä sellainen. Avannehoitajan opastuksella opeteltiin sidosten vaihto joka tuntui ensialkuun hankalalta mutta kyllä sen siitä pikkuhiljaa oppi ja mikä
parasta kunto parani kohisten. Viikon päästä leikkauksesta pääsin kotia jossa oli opeteltava itse vaihtamaan sidos ja muutenkin hoitamaan avannetta.

Onhan niitä huonojakin aikoja ollut mutta suotakoon se meille. Avanteen teon jälkeen olen voinut jatkaa normaalia elämää ja matkustella aina Thaimaata myöten,tulehdus kierteen aikana nämä oli mahdotonta toteuttaa. Leikkauksestani on jo aikaa joten avanteesta on tullut osa minua, eikä sitä muista aina olevankaan.

Toivon sinulle voimaa ja rohkeutta tulevaan elämän tilanteeseen 8)
unelma kirjoitti:Hei rosas!

Minäkin olen ihan "uusi" näissä pussiasioissa, mutta ajattelin kuitenkin jakaa kanssasi omaa tähänastista kokemustani. Minulle tehtiin paksusuoliavanne noin 3 kuukautta sitten hätäleikkauksena, kun suoli puhkesi, ja siitä seurasi vatsakalvontulehdus. Minulla leikkaus kesti reilut pari tuntia. Kaikki meni hyvin, ja kun heräsin, huomasin kohta, että tuo avannepussi oli asennettu.

Melko kauhuissani minäkin olin, että kuinkas vaikeaa tämä nyt tuleekaan olemaan. Sairaalassa ollessani tuli minua tapaamaan avannehoitaja, joka opasti ihan kädestä pitäen, miten avannetta hoidetaan, kuinka se pidetään puhtaana ja kuinka pussi vaihdetaan. Kun sitten tulin kotiin, oli minulla mukana sairaalasta saatuja sidoksia ja ohjeet, sekä lupa soittaa hoitajalle milloin vain, jos tuntuu hankalalta. Myös kotisairaanhoitaja kävi luonani kerran katsomassa, miten pärjäilen.

Ymmärrän hyvin, että sinua pelottaa ja jännittää. Haluan kuitenkin rohkaista sinua olemaan rauhallisin mielin, kyllä kaikki menee hyvin. Opit kyllä elämään tuon pussin kanssa ihan itsekin, mutta muista, että apua saa pyytää, ja todennäköisesti sitä myös saa niin kauan kuin tarvitsee. Ole siis rohkealla mielellä. Oikein hyvää alkavaa vuotta myös sinulle toivottelee

unelma

p.s. Unohdin tuossa mainita, että sairaalassa olin vähän yli viikon.
henu

ViestiKirjoittaja Malemo päivämäärä Su Tammi 03, 2010 1:14 pm

Hei rosas
Olet jo saannut hyviä neuvoja ja kannustusta aikaisemmista viesteistä, mutta laitan nyt kuitenkin muutaman ajatuksen. Tunnen aika monta pyörätuolissa istuvaa avanneleikattua ja siltä pohjalta kerron. On ensiksi tosi tärkeätä, että avanteen paikka katsotaan huolella, myös niin että istut pyörätuolissa. Yleensä sen katsoo avannehoitaja tai lääkäri. Sen hoitaminen on varmaan helpompaa tuosta vatsanpäältä, kuin vaipoista. Sairaalassa saat opastuksen ja ohjeet avannesidoksen vaihtamiseen yms. Aika sitten opettaa lisää eli kaikkeen menee oma aikansa.
Itselläni on paksusuoliavanne ja virtsa-avanne ja toimeen tullaan :lol:
Kaikkea hyvää elämäsi uudelle jaksolle.
Malemo

ViestiKirjoittaja rosas päivämäärä Su Syys 12, 2010 4:32 am

no niin nyt on avanne. nyt opetelen. kyllä tämä helpotti paljon pönttö asioita. kaikki on hyvin tähän asti. :)
rosas

ViestiKirjoittaja teija päivämäärä Su Syys 12, 2010 8:14 pm

Hei, Hieno kuulla, että leikkaus meni hyvin ja pärjäilet. Toipumista. T:Teija
teija
Site Admin

Palaa alueelle Avanneasiaa