Kirjoittaja LR päivämäärä Ma Helmi 06, 2006 9:38 pm
Potilasvahinkolain mukaisen korvauksen edellytyksenä on se, että toimenpiteestä on aiheutunut pysyvä haitta tai ruumiinvamma tai että lopputulos on kohtuuton. Minulla oli juuri näin. Pidätyskyky jäi huonoksi, koska mulle tuli leikkauksessa sisempien sulkijalihasten vaurio.
Mitään korvausta en siis saanut ja käräjöimään en ryhdy, koska häviäisin jutun takuuvarmasti. IPAA-leikkaus on niin suuri operaatio, että siihen liittyy suuri komplikaatioiden todennäköisyys. Se otetaan siis huomioon potilasvahinkopäätöstä tehtäessä. Kohtuuton haitta on omalla kohdallani työkyvyttömyys, mutta se ei siis riittänyt lautakunnalle minulle myönteisen päätöksen tekemiseksi. Ehkäpä kirurgini teki kuitenkin parhaansa, vaan joskus suoli ja sen ympäristö on jo liian sairas leikattavaksi, jolloin olisikin pitänyt tyytyä avanteeseen. Kaikki leikkaukset eivät onnistu koskaan, koska me potilaatkin olemme kaikki erilaisia.
Sinuna veisin asiaa kuitenkin eteenpäin. Jos ei mitään yritä, ei voi mitään myöskään saada. Ja toisaalta jälkikäteen asia jäisi takuulla harmittamaan, ellet edes yritä hakea oikeutta ja kohtuutta. Eihän sitä koskaan tiedä, vaikka saisitkin korvauksen, mikäli pystyt todistamaan, että hoito on ollut epäkelpoa ja huonosta tai puutteellisesta hoidosta on aiheutunut sinulle kohtuutonta haittaa. Odotamme mielenkiinnolla, millaisen päätöksen aikanaan tulet saamaan.